Till dig som patient eller närstående

Det kan vara mycket att ta in när man har fått diagnosen avancerad njurcancer. De medicinska behandlingarna blir allt bättre, men de kan ge biverkningar som behöver hanteras i vardagen. Här finner du information om sjukdomen samt tips och råd på hur du själv kan lindra de vanligaste biverkningarna.

Dessa filmer och broschyr är en del av det stöd som finns när du drabbats av njurcancer, men kom ihåg att det i första hand är din behandlande läkare eller ditt vårdteam du skall vända dig till i om du upplever biverkningar eller har frågor om din sjukdom.

Motion och träning

Information och inspiration till aktiviteter vid cancersjukdom.

Här finner du korta filmer som beskriver de vanligaste biverkningarna och hur du kan lindra dem och också hur de vanligaste behandlingarna fungerar. Här finner du också en broschyr med information om motion och träning under cancerbehandling. Det är känt idag att anpassad fysisk träning minskar biverkningarna av olika medicinska behandlingar och att fysisk träning även har en positiv effekt på det fysiska och psykiska välbefinnandet hos personer som behandlas för cancersjukdom.

Vad är njurcellscancer?

Denna film ger dig information om utvecklingen av en malign tumör i njurarna.

Tyrosinkinashämmare (TKI)

I denna film får du mer information om tyrokinashämmare (TKI) vid behandling av njurcancer.

Diarré

Din behandling kan innebära biverkningar. I denna film får du information och tips för att underlätta vid biverkningen diarré.

Näring

En god kosthållning är en stor fördel vid din cancerbehandling.

Trötthet

Denna film ger dig mer information och tips för att underlätta då du drabbas av trötthet som komplikation till din cancer eller din behandling.

Högt blodtryck

Denna film ger dig information om högt blodtryck som kan uppstå vid din cancerbehandling.

Illamående

Denna film ger dig information om illamående vid cancerbehandling (TKI) och tips på hur du kan hantera illamåendet.

Motion

Den här filmen belyser fördelarna med att hålla sig i rörelse och träna under cancerbehandlingen.

Hand- och fotsyndrom

När du behandlas med en TKI så kan du få smärta och sår på händer och fötter. Denna film beskriver problemet och ger dig information om vad du själv kan göra för att mildra det.

Viktnedgång

Filmen ger dig information om orsaker och effekter av oavsiktlig viktminskning hos patienter med njurcellscarcinom och som genomgår en TKI-behandling.

Medicinsk behandling i metastaserad RCC

Den här filmen visar de flesta av de behandlingsalternativ som finns vid avancerad njurcancer.

Besök onkologen

Denna film ger dig praktiska tips på hur du bäst förbereder dig inför ett besök hos din onkolog eller annan sjukvårdspersonal.

© Ipsen Pharma, Kista Science Tower, Färögatan 33 SE-164 51 Kista, Sweden. All rights reserved - 2023. XXX-SE-XXXXX
Skulle du vilja rapportera biverkningar direkt till Ipsen tryck här.